husniyahbazlaa. Powered by Blogger.

belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka) dan janganlah mereka( berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka keras. dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang fasik [ QS 57 :16]

SAYA SIBUK!

>> Saturday, December 17, 2011




Akak.. saya tak datang usrah ye. Saya sibuk. Ada bla...bla.bla..
Akak..saya tak datang ye. Sakit kepala lah..
Akak..saya nak kuar dengan kawan, maaf ye..
Akak.. saya tertidur..lupa la kak ada usrah.


jawapan acap kali diterima dari mad’u.

Adakalanya..

insyaAllah kak..

hampir ke semua membalasnya, namun akhirnya bila tiba saat yang dirindukan untuk bersama, bulatan tidak menjadi bulatan.

Hanya terpaku sendirian. Biarpun setengah jam berlalu, masih setia menanti mad’u. Dengan harapan mereka akan datang walaupun lambat.

Tapi...ia tetap hampa. Maka berusrah lah naqibah seorang diri dalam senyum manis biarpun di hati mungkin kelat rasanya.

Itulah lumrah. Adat berdakwah. Bukannya mudah. Bukannya dalam sekelip mata binaan kita akan menjadi orang yang tunduk dan patuh. Bukannya dalam sekelip mata binaan kita akan menjadi solehah, sanggup berkorban untuk agama. Dan adakalanya, barangkali binaan kita lari, memilih untuk tidak berada di jalan ini.

Kita sering kali kecewa kan?? Kecewa melihat binaan kita tidak menjadi..cemburu pula melihat binaan akhwat lain menjadi. Kecewa ke? Oh..nanti dulu. Hidayah dan kefahaman islam itu bukan milik kita.milik Allah, dan Dia akan beri kepada mereka yang terpilih. Tak salah bukan, untuk kamu terusan berusaha membina binaan kamu? Sebagaimana murobbiyah kita bersungguh-sungguh membina diri kita, sebagaimana murobbiyah kita teramat bersabar dengan kerenah kita. Tak salah bukan??

All out

Mungkin kita tak cukup all out segalanya dalam usaha membina binaan kita. Barangkali masih ada rasa tak payah atau tak perlu untuk berbuat itu dan berbuat ini kepada mad’u kita.Mungkin juga kita masih mempertimbang kira segalanya walapun di dalam dakwah ini.

All out la ukhti.. all out segalanya untuk mad’u mu..

Teramat perlu untuk kita berusaha segigihnya, apabila kita cuba all out, pastinya kita akan mencuba pelbagai cara, pelbagai kaedah untuk memenangi hati mad’u kita.  Kerana mad’u kita juga manusia. Mungkin ada mad’u yang boleh terima dan hadam dengan sekali cakap. Namun, mungkin ada yang perlu kita hadapkan muka ke muka, mata ke mata, hati ke hati untuk dia lebih memahami. Dan mungkin juga kita perlu terjun ke dalam minat mereka, untuk sentiasa bersama mereka dan memenangi hati mereka.

Ye. Itulah yang perlu kita lakukan. Sebagai daie, kita perlu memikir seribu cara, bukan seribu alasan. Sebagai daie kita perlu mengorbankan segalanya, jiwa, harta, perasaan dan masa. Meskipun kita terpaksa meyorokkan perasaan tak enak atau barangkali terasa dengan nya, kita harus mengetepikan perasaan kita untuk memenangi hati mereka.

Sebut nama mereka dalam doa

ukhti, bagaimana akak boleh membina binaan sehebat tu?

Sebut nama mereka dalam doa ukhti..

Subhanallah! Benarlah.. kerana hati mereka Allah yang pegang. Kerana hidayah dan rahmat juga Allah yang pegang. Kerana kefahaman islam itu juga Allah yang pegang. Berdoalah, sebut nama mereka dalam doamu ukhti.

Berdoalah semoga Allah memasukkan kefahaman dalam jiwa-jiwa mereka, berdoalah supaya Allah memberi hidayah dan terus memilihnya untuk berada di jalan ini. berdoalah supaya mereka dapat lebih menjadi lebih baik daripada kita.

Kerana doa senjata mukmin.




Husniyahbazlaa

15muharram1433

menunggudisayuprindu

Read more...

solat itu tiangnya...



Rumah sepi, seolah-olah turut berkabung dengan pemergian Encik Badrol. Puan Miesya berteleku di atas sofa kelabu pilihan bersama dengan Encik Badrol. Kenangan hidup hampir 30 tahun seakan bermain-main di fikiran. Tanpa sedar airmatanya jatuh. Puan Miesya mengesat airmatanya.

‘ma..’ Adi bersuara.

Puan Miesya mengangkat muka. Adi duduk di sebelah ibunya. Ada kerinduan yang dia rasakan apabila melihat wajah ibunya. Adi baru sahaja pulang dari Australia selepas mendapat berita ayahnya tenat. Belum sempat melepas rindu pada kedua orang tuanya, dia sudah kehilangan ayah. Perginya untuk selamanya.

‘ma.. Adi mimpikan ayah’ kata Adi lembut.

Kedengaran tangisan Puan Miesya semakin kuat.

‘Adi...’ puan Miesya bersuara.

Hasrat Adi ingin menceritakan mimpinya dikuburkan.

‘ kesian papa di. Sebelum dia meninggal, dia nak solat, dia nak mengucap..tapi dia tak boleh buat..’

‘apa maksud mama..??’

‘papa di, kesian dia... dia tak sempat nak solat, tak dapat nak mengucap. Seolah-olah ada yang tersekat..’

‘ma..kenapa macam tu? Bukan ke mama ngan papa puasa, bayar zakat, pergi haji..?’

‘ye..mama ngan papa buat semua tu..tapi kami tak solat.
Tak guna Adi, zakat, puasa, pergi haji kalau tak solat.
Sebab solat tu itu tiangnya..
Dalam rumah ni, kita boleh cakap tentang iman, halal haram, pasal ilmu agama tapi kita tak praktik kan apa yang kita tau..’

‘tapi ma.. papa kan baik. Dia tak main judi, tak minum arak. Dia baik ma..’

‘baik tapi tak solat Adi..
Solat itu tiangnya. Allah tak nak tau kita baik ke tak, Allah akan hisab solat kita dulu..
Sebab tu, bila Adi ngan akak  tak solat, mama ngan papa tak marah..
Sebab kami pun tak buat Adi...’

Puan Miesya teresak-esak menangis. Adi terkaku. Ye. Dia akui bahawa mama dan papanya tidak pernah mementingkan solat. Memang mereka keluarga kaya yang tidak bongkak. Mereka dermawan dan pemurah. Tapi segala-galanya tidak membawa erti.

Adi bersyukur, rajuknya ke Australia membawa hati kerana putus cinta telah mengenalkan dia dengan Allah. Di sana, dia jumpa apa yang dicari selama ini. Cinta yang sebenar. Airmatanya jatuh tanpa sedar.

Puan Miesya mengenggam tangan Adi.

‘Adi... Adi kena tolong papa..
Mama tak boleh tolong..
Adi doakan papa ye...’

Sambung Puan Miesya.. ‘ bila seorang anak  adam itu meninggal ada 3 amalan yang tidak putus..salah satunya doa anak yang soleh..
Mama merayu pada Adi, doakan papa ye Adi..mama tak boleh buat apa-apa dah Adi..’

‘mama, mama tak perlu merayu.. Adi pasti akan doakan papa.. Adi kan anak papa..’

**
Kisah ini adaptasi dari Tentang Dhia. Diolah, diedit sesuai dengan apa yang nak disampaikan. Watak adalah rekaan semata-mata.
**

Saya. Awak. Kamu. Semua adalah ANAK. Punya ayah. Punya ibu. Siapa pun kita sekarang, pastinya kita sudah mampu berfikir apa matlamat hidup kita.

Pada anak yang mendapat didikan agama sejak dari kecil, pastinya boleh tersenyum gembira kerana tidak perlu merisaukan dan tercari-cari ilmu agama.Namun ianya tetap zero jika ilmu yang diperoleh tidak digunakan.  

bagi yang tidak atau kurang mendapat didikan agama, usah terus menyalahkan ibu dan ayah. Anda pastinya sudah boleh berfikir, sudah mampu untuk mencari apa yang tidak lengkap dalam hidup anda. Berusahalah untuk memperbaiki diri, carilah kehidupan yang beragama kerana pastinya ia sangat menenangkan. Usah terus mengulangi apa yang terjadi pada kita, kerana yang ruginya adalah KITA.

Lagipun, pastinya kita sayangkan IBU dan AYAH kita. Aiwah jadi ANAK SOLEH/AH. Kerana anak soleh/ah adalah ASET kepada ibu dan ayah kita.

p/s : Alfatihah buat ibu dan ayah kita sama ada yang sudah meninggal atau masih hidup.





Husniyahbazlaa

SolehahToBe

5muharram1433

Read more...

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP