husniyahbazlaa. Powered by Blogger.

belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka) dan janganlah mereka( berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka keras. dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang fasik [ QS 57 :16]

bergaya bersama ghumaisho'

>> Saturday, June 16, 2012

selepas pulang dari mengikuti senamrobik anjuran Exco Kolej Kediaman IPGKPI pagi itu, bazlaa dan hawa pulang ke bilik. tahniah kepada pihak penganjur kerana meganjurkan riadah di pagi hari dan tahniah jugak kerana membuat pengasingan antara muslimin dan muslimat. terbaik~


''bazlaa, syukran ajak saya pergi riadah''

''tape. riadah ini kan sunnah Nabi. kita kan pencinta Nabi. kena amalkan sunnah Nabi walaupun kita ni sangat liat nak beriadah. ni ada peluang kena rebut dan atasi lah kemalasan kita tu..'' jawab bazlaa.

''awak tahu, hari tu kita tengok kat Alhijrah dalam rancangan fattabiouni. kan ada kisah Rasulullah dengan Aisyah r.a lumba lari kan? hah.. syeikh tu kata Rasulullah bagi Aisyah menang sebab nak bagi Aisyah semangat untuk beriadah. tak mahu sebab Aisyah kalah, nanti Aisyah tade semangat nak beriadah...'' sambung bazlaa

''yeke? sweetnya Rasulullah..'' hawa memberi respon penuh bergaya

kami kemudiannya berpecah menuju bilik masing-masing. 

selepas bersarapan di bilik berbekalkan roti dan air kotak  senamrobik tadi, saya bersiap sedia untuk membersihkan diri, dhuha dan menyiapkan assigment yang akan dihantar esoknya.

sewaktu mahu membuka alhadid (laptop) terchenta, skrin bertukar menjadi warna putih. saya hanya menyangka bawa hadid letih bekerja sejak semalam. mana tak nya, seminggu lepas dia bekerja keras membantu saya menunaikan tanggungjawab sebagai pelajar. berjilid asgmen telah berjaya dihantar. kali ini adalah asgmen yang terakhir. hampri 60% telah berjaya disiapkan.

malam itu sememagnya hadid menemani ku sehingga jam 3 pagi. terpaksa bekerja keras kerana 2 hari lepas berehat akibat saya perlu menghadiri kursus pemantapan profesionalisme kepimpinan di IPG. 

berbalik semula ke kisah hadid yang berskrin putih, sudah dua tiga kali meghidupkannya, tetapi ia hanya mengeluarkan skrin putih. termangu sebentar. roomate yang perasan keadaan tersebut akhirnya cuba menenangkan diriku. 

telefon ku tiba-tiba berdering. mama (my naqibah) telefon bertanya khabar. saya menahan sebak sahaja. mama memberi cadangan dan beberapa nasihat, mama mencadangkan saya menghantar hadid ke hospital Dr PC. 

hawa mengetuk pintu bilik diakhir panggilan mama. dia cuba mengusahakan agar hadid kembali bernyawa. dia juga turut mencadangkan kami keluar untuk menghantar hadid ke hospital. kami berusaha mencari mana-mana kuda untuk ke hospital. malangnya, tiada yang kosong.

''bazlaa....bazlaa''

terdengar sayup-sayup suara tersebut. dari manakah?

''bazlaa...''

saya menjenguk ke jendela. terbayang dua kelibat ukhti terchenta. mereka sekarang duduk di luar kerana penempatan kediaman untuk pelajar maktab sudah melebihi had. waktu itu, airmata yang tertahan daripada tadi akhirnya berjujuran. hawa tersenyum melihat kemachoaan ku kalah dengan kehadiran akhwat.

''nah..ni laptop. gunalah dulu. asgmen akak hantar nanti, bukan esok.''

''akak...''tak termampu nak kata pape dah waktu tu.

''tape..guna je dulu. " laptop bertukar tangan.

mereka pergi meninggalkan ku yang masih dalam keharuan. tak sudah bibir ku mengucapkan hamdalah. hamdalah pada kurniaan ukhuwah ini. hamdalah pada bantuan ini.

saya bergegas masuk ke bilik. saya harus segera memulakan kerja. kerana asgmen yang telah hampir siap itu berada di dalam hadid. 

dengan lafaz basmallah penuh kesyukuran yang teramat, saya menggagahkan diri menyiapkan asgmen tersebut. dan alhamdulillah, dengan bantuan laptop dari ukhti illy saya dapat menyiapkan asgmen ibdat tersebut. asgmen yang perlu kajian kitab al-um juga membuat perbandingan 4 mazhab berkaitan 5 isu ibadah, antara asgmen yang agak rumit. roomate dan hawa juga turut membantu saya sehingga berjaya mencetak asgmen tersebut jam 2.00 pagi.

إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُرْدِفِينَ (٩)

(ingatlah) ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhan kamu, lalu ia perkenankan permohonan kamu (dengan firmanNya): "Sesungguhnya Aku akan membantu kamu Dengan seribu (bala tentera) dari malaikat Yang datang berturut-turut.
surah Al Anfal 8:9


syukur alhamdulillah. Allah bantu. bala-bala tentera dihadirkan. Allah dengar rintihan dan doa ku. alhamdulillah T.T

pagi itu, ketika hadid dibawa bersama akhwat terchenta, mereka tidak dapat menghantar hadid berjumpa doktor kerana hospital PC semuanya tutup. tetapi, setelah dibodek2, akhirnya hadid kembali bernyawa. namun, tidak bertahan lama. hadid akhirnya terus syahid. saya dinasihatkan untuk membeli mujahid baru untuk membantu perjuangan ilmu dan dakwah saya.


-bazlaa-

alhamdulillah. tsumma alhamdulillah. Allah murahkan rezeki. Allah kurniakan rezeki. Allah beri peluang pada saya bertemankan lagi mujahid. kini, Ghumaisho' bakal menemani perjuanganku.

Bangi, bumi terchenta! wait for me... *_* semester baru bakal bermula.

Read more...

ole-ole semester baru

>> Friday, June 15, 2012

in the name of Allah


apa khabar sahabat-sahabat? rakan-rakan saya di IPG pastinya dalam mood tenggelam timbul. satu daripadanya tidak mahu pulang ke maktab kerana keselesaan yang menyeronokkan di rumah dan tidak kurang yang merasakan kegerunan, kupu-kupu masuk dalam hati sebab result dah nak keluar.


apa-apa pun, saya nak ajak kawan-kawan betulkan balik niat, kita nak pergi belajar ni.. belajar kan satu alat untuk mencapai matlamat.


er? x paham?


hah.. hasil keberjayaan kita dalam pelajaran itu boleh digunakan untuk mencapai matlamat kita. 


er?tak tahu matlamat? Matlamat kita adalah menegakkan syahadatulhaq di muka bumi ini!

انْفِرُوا خِفَافًا وَثِقَالا وَجَاهِدُوا بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (٤١)

 pergilah kamu beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah), sama ada Dengan keadaan ringan (dan mudah bergerak) ataupun Dengan keadaan berat (disebabkan berbagai-bagai tanggungjawab); dan berjihadlah Dengan harta benda dan jiwa kamu pada jalan Allah (untuk membela Islam). Yang demikian amatlah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui.
(at-taubah 9:41)

kita sememangnya bukanlah seorang pejuang di medan perang, namun di zaman teknologi canggih ini sudah pasti medan ilmu juga sangat penting dan teramat penting untuk diperjuangkan.

itulah medan kita, maka tunggu apa lagi? jangan menongkat dagu lagi, bangun dan mulakanlah langkah.

semester baru akan bermula, aiwah kita perbaharui niat.. kerana apa kita belajar. dan muhasarawak lah diri tentang laluan yang dah dilalui semester lepas. apakah kita telah lakukan sesuatu untuk ummah? tepuk dada tanya iman.

jadi, seberat mana pun rasa di hati untuk meninggalkan rumah, anda harus meringankan ia. kerana apa? kerana ummat yang nazak ini sangat memerlukan kita, apatah lagi kita seorang pendidik.

bukankah Allah ada berfirman,

... dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.
(al-baqarah 2 :216)


أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ 


Adakah kamu menyangka Bahawa kamu akan masuk syurga padahal belum lagi nyata kepada Allah (wujudnya) orang-orang Yang berjihad (yang berjuang Dengan bersungguh-sungguh) di antara kamu, dan (belum lagi) nyata (wujudnya) orang-orang Yang sabar (tabah dan 
 cekal hati Dalam perjuangan)?
(ali-imran 3 :142) 


sempena semester baru yang akan bermula dalam 2 hari ini, jum perbaharui niat..

tetapkanlah matlamat apa yang ingin dicapai.

apakah kita sudah berjaya menjadi abidnya yang soleh wa musleh?
apakah kita sudah berjaya menjadi pelajar yang bukan sahaja bermatlamatkan kejayaan tetapi punya 'agenda pembangunan ummah' juga?
apakah kita sudah menjadi mutarabbi yang taat, thiqah dan istiqamah? bila pula mahu menukar diri menjadi murobbi?
apakah kita sudah cukup menjadi anak yang soleh yang menyenangkan ibu dan bapanya?

tepuk dada, jawab sendiri..

jadi.. tunggu apa lagi?

usah bertangguh lagi kerana keculasan, kelalaian , kelekaan dan ketiduran kita umat sekarang berada dalam kanser jahiliyah tahap 3. cukup-cukuplah beralasan..

andai kita mengatakan cukuplah aku berdakwah hanya kepada anak usrah yang dah diamanahkan oleh mereka, aku pun bukan baik sangat..hey..hey! kamu sedar tak yang hidup kita ni wajib BERDAKWAH? berdakwah tidak semestinya kamu perlu mengatakan isi-isi kitab-kitab agama sahaja tetapi its simple. how? ajak orang buat baik. semudah itu. semudah mengajak orang senyum. semudah mengutip sampah di jalanan. semudah mengajak sahabat ke masjid.. simple bukan?

andai anda kata, aku nak dapat 4 flat lah. sibuk! tak sempat lah nak join program-program tarbiyah.. wait..wait, apa kita boleh dapat 4 flat dalam kehidupan sebagai seorang muslim? tepuk dada, tanya hati..!

hidup kita bukan sebagai hamba Dunia.
bukan juga hamba kepada study.
bukan juga hamba kepada nafsu.

tapi hamba kepada Dia, Allah!

selamat menunaikan tanggungjawab sebagai muslim ^^

ingatlah kita bukan pelajar yang muslim tetapi MUSLIM YANG BELAJAR



bazlaa
plan A jadi plan B
baiti jannati, Johor terchenta!

Read more...

yang teristimewa

>> Monday, June 11, 2012

tak seperti bintang dilangit
tak seperti indah pelangi

kerana diriku bukan lah mereka
ku apa adanya

wajahku dah memang begini
sikapku jelas tak sempurna

ku akui ku bukanlah mereka
ku apa adanya

menjadi diriku dengan segala kekurangan
menjadi diriku atas kelebihanku

terimalah aku seperti apa adanya
aku hanya insan biasa
tak mungkin sempurna

tetap ku bangga atas apa yang ku punya

setiap waktu yang ku nikmati
anugerah hidup yang ku miliki

-menjadi diriku, edocoustic-
ini lagu kami


assalamualaikum awak,

saya manusia biasa yang banyak buat silap dan lukai awak. saya tak hormati awak. saya kejam dengan awak. sedangkan awak selalu paham saya. saya kejam kan?

awak, dengan nama Allah saya sayang awak kerana Allah.

tapi saya ego, saya tak buktikan pun yang saya betol-betol sayang awak kerana Allah.

awak, saya nak kita sama-sama masuk syurga. sama-sama menuju Dia. 

maaf. maaf. maaf. 
maaf buat awak risau. 
maaf buat awak tension. 
maaf buat awak pening.
maaf buat awak geram.
maaf buat awak rasa awak sensorang.
maaf buat awak rasa awak tak berguna.
maafbuat awak sedih.
maaf atas segalanya.


ya Allah, ikatan kami ini telah Engkau cantumkan. telah Engkau ikat rapi. maka, janganlah kau renggangkan, janganlah Engkau putuskan. 
ya Allah, jauhkan kami dari mendengar bisikan syaitonirojim yang membuat kami menjauh dan bermasam muka sedangkan ukhuwahfillah itu nikmat besar buat kami di jalan dakwah dan tarbiyah ini.
ya Allah, peliharalah kami dari bencana, musibah dan akhlak mazmumah yang tak sepatutnya ada dalam diri kami sebagai pejuang agamaMu.

ya Allah, kami ini berkasih sayang kerana kamu, maka tulus ikhlaskanlah hati kami, redhakanlah hubungan kami. ikatlah ia dengan simpulan akidah yang mati.

Amin.


wahai dunia, saksikanlah cinta kami.


Read more...

ada apa dengan PERSIS.??

>> Friday, June 8, 2012

in the name of Allah.


alhamdulillah! syukur alhamdulillah. masih lagi diberi nikmat untuk menaip bait2 kalimah di sini sebagai peringatan BESAR buat DIRI dan kamu-kamu juga.


namun, kali ni.. mungkin sekadar perkongsian sahaja dan seperti biasa entry2 saya adalah untuk memperingatkan diri saya sendiri tentang matlamat asal penciptaan dan tugas saya di muka bumi ini.


ok. masuk pada tajuk.


PERSIS.


anda tau apa itu PERSIS? 


penghuni bumi IPG KPI [ Institut Pendidikan Guru Kampus Pendidikan Islam] pasti nya ramai yang sudah familiar dengan nama ini..


tapi ramai je yang tak tahu walaupun mereka dah lama menginap di bumi IPGKPI ni.
aha, tak mengapa! bukan besar sangat pun kesilapan itu.


baiklah, kasihan anda yang tertanya-tanya, 
PERSIS adalah singkatan nama kepada PERSATUAN SENI KHAT ISLAM
macam mana boleh disingkatkan menjadi PERSIS, itu kena tanya sifu-sifu kami. kami hanya pewaris sahaja.


okeh, apa pentingnya PERSIS ini untuk diceritakan?


pada awalnya, saya tak merasakan PERSIS ini satu kepentingan malah bebanan. tapi, saya terus dikejar dan dikejar oleh sifu-sifu tersebut. adegan ini berlaku semasa saya baru sahaja menjejakkan kami di bumi IPG ini. lari punya lari, tak dapat jugak lari. yelah waktu tu kan junior, tak tahu selok belok rencah ragam IPG, for sure dalam adegan itu saya tertangkap!


bila tertangkap, memang payah nak lari. nak-nak Allah telah pilih saya yang kerdil tetapi comel ini untuk mendapat bakat yang merupakan salah satu amanah yang ada untuk saya. bakat yang kecik itu, yang sebenarnya sangat boleh untuk ditandingi amat memerlukan perkembangan yang jitu. kenapa?


SENI KHAT. seni yang pupus. seni yang tak dipandang dah. seni yang hampir sahaja kalah dengan teknologi. seni yang sukar ditemui. seni yang tinggi nilainya. seni yang paling halus. seni yang perlu penjagaan rapi. apa yang penting ia adalah SENI ISLAM. ye. gedebuk batu berat atas bahu bila dengar kalimat itu SENI KHAT= SENI ISLAM.


bila memikirkan bahawa ia adalah kesenian islam, bakat Seni Khat ini hanya dianugerahkan kepada orang tertentu (Allah, aku hina untuk mendapat nikmat ini), sekali lagi gedebuk batu berat atas bahu. sungguh, ia sangat menuntut komitmen saya.


sememangnya, waktu itu (zaman mengikuti persediaan ke ijazah) ..saya sangat meminatinya malah teruja amat bila tahu ada persatuan begini di sini. saya mula mengaktifkan diri. kelas khat saya hadiri. ada demonstrasi pun  saya join. ada pertandingan saya join. bukan untuk menonjolkan diri tetapi kerana minat, tapi sebenarnya dalam tidak sedar saya dah masuk dlam perangkap mereka. bagaikan lapar disuap nasi, mereka yang sudah lama menanti pewaris tersenyum indah. 


mana taknya, bertahun sifu kami menanti pewaris. bayangkanlah mereka adalah senior tahun akhir sedangkan saya ketika itu masih kanak-kanak, masih lagi di tahap persediaan. beza hampir 4 tahun menanti pewaris. memang sah saya tak dapat melarikan diri lagi. 


kenapa saya nak larikan diri?


sebab masa tu saya dah jatuh cintan dengan jalan ini. jalan dakwah dan tarbiyah. jalan yang saya ingin waqafkan diri saya untuknya. jalan yang sememangnya penuh duka dan pengorbanan tetapi saya yakin pengakhirannya baik! saya pilih jalan ini. saya ingin tinggalkan segala aktiviti berpersatuan kerana ia sangat mengganggu. apatah lagi waktu itu murobbi ku sangat tegas tidak memberi saya aktif dalam aktiviti berpersatuan.


saya termenung. terusan termenung. 


manakala daripada pihak sifu-sifu pula..

'' enti, ana nak amanahkan persatuan ini pada enti. kalau bukan kita syabab islam yang perjuangkan Islam.. perjuangkan seni Islam, siapa lagi..??''
"ana amanahkan pada enti, jangan sampai khat terkubur di bumi IPG ini..''
oh, termenung panjang. bagaimana? harus jawab apakah? 


sedangkan waktu tu, saya sedia maklum memang tiada waris kesenian tersebut. saya sendiri tak sempat mana mewarisi seni itu dari mereka. seni yang ada ini bekalan dari ustaz2 di sekolah dahulu. dan saya rasa keseorangan sangat waktu itu.




saya temui akhwat, tanya pendapat..


saya istikharoh...


akhirnya, setelah ditimbang balik.. saya bersama dalam PERSIS.


dan saat itu, saya berjanji saya tidak akan membelakangkan tarbiyah. 


*dah hampir dua tahun sifu-sifu ku meninggalkan saya berjuang di sini, tapi alhamdulillah, Allah bantu, Allah hadirkan saya pewaris. Allah hantar pada saya saf tentera yang mantap.
**syukran tak terhingga kepada saf kepimpinan PERSIS yang sangat osem dalam memberi komitmen dan memahami jiwa saya.
PERSIS  sekarang bukan sekadar Persatuan Seni Khat Islam tetapi PERgerakan Sebarkan ISlam.. 


ye. saya semampunya memasukkan sepenuhnya ruh tarbiyah dalam persatuan. tazkirah. syuro pemilihan kepimpinan. program ber'ruh'kan tarbiyah + seni. 




doakan saya! 


doakan saya untuk berbahagi masa dalam menunaikan tanggungjawab saya. berbahagi komitmen. 


doakan saya dapat menyebarkan tarbiyah kepada mereka. doakan saya! 




tujuan saya jelas. matlamat saya jelas. tapi, jalan ini sungguh berliku.


doakan saya!




perjuangan kesenian islam seiring ruh dakwah dan tarbiyah! insyaAllah.



walaupun hakikatnya, sukar memegang amanah ini, tapi demi Islam, kerana Allah. segalanya akan ku usahakan semaksimum mungkin.


dan sebenarnya, sukar bekerja dengan mereka yang tidak faham, maka doakan saya.. 
saya sering menangis untuk menghadapi mereka!



-amanah, bukan perkara main-main. semoga ini saham sorga, bukan jurang neraka..-






bazlaa,
merlimau-gemencih-gemas-kluang [jaulah keluarga]

Read more...

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP