husniyahbazlaa. Powered by Blogger.

belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka) dan janganlah mereka( berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka keras. dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang fasik [ QS 57 :16]

catatan perjalanan

>> Friday, December 28, 2012


dengan Nama Allah.

PERSIS

alhamdulillah. dua tahun sudah aku berkhidmat sebagai naib pengerusi. naib presiden. penolong kepada sebuah kelab. kelab bukan calang-calang. kelab warisan. kelab seni khat a.k.a persatuan seni khat Islam (PERSIS)

Allahu Allah. begitu banyak tarbiyah. dari saat mendapat debuk taklifan sehingga saat ini, aku perlu meninggalkannya untuk sesuatu yang lebih bermanfaat pada umat insyaAllah.

awal di mulai dengan istikharah. moga akhirnya jua berjawapan istikharah. moga Allah redha.

projek warisan ini, Allah moga Kau redha.

sehabis baik aku telah mencuri waktu rehatku untuk itu dan adakalanya melapangkan waktu untuk itu juga. 

everything aku all out untuk DnT dan warisan islam ini. 

apa pun orang kata,

''hey, tak penat ke? hujung minggu je berprogram..'

aku abaikan sahaja. sungguh, aku rela disibukkan dengan hal-hal agama berbanding disibukkan dengan waktu lapang, mahupun kemaksiatan. takut!

dan kini, aku harus memilih. 

bukan mudah. kedua-duanya platform dakwah. cuma aku tahu antara dua ada yang lebih aula. bukan mudah, meninggalkan perkara yang seolah menjadi jiwa kita. apatah lagi dengan izin Allah, aku telah cuba menggunakan medium itu sebaiknya. tapi aku bukanlah sesiapa tanpa Dia.

mahu atau tidak, aku harus bijak memain peranan dalam projek besar ini. 

tapi, percaturan Allah pasti yang terbaik. aku redhakan Dia memilihnya untuk ku.

dan sekarang aku terus menanti dan menetapkan hati untuk itu. 

dan semoga segalanya berjalan dengan baik untuk tarbiyah dan dakwah ini.

yep.. untuk dakwah ini.

untuk addin ini.

lillah.

------------------

----

-----


-------


---------------------------------

aku tinggalkan mereka dengan jejak-jejak tarbiyah ini. semoga kepimpinan akan datang terus meniupkan tarbiyah dalam menyuburkan kembali sebuah kesenian islam yang terkubur.


sepetang itu.... semoga dapat menyentuh hati mereka dengan tarbiyah melalui kesenian ini.



alhamdulillah. berusaha juga untuk ini. makan dalam dulang. sunnah. mencari keberkatan. mencanai kasih sayang.

#model kebanyakkan nya adalah muslimin. kerana kami mengamalkan prinsip tapisan gambar#






alhamdulillah. berjaya juga menurunkan ilmu seni khat ini kepada mereka. semoga kelak mereka bisa menyambung warisan islam ini.

alhamdulillah, di usahakan setiap kali kelas khat 10 minit di pinjamkan untuk pentarbiyahan.



riadah dahulu. memenuhi salah satu muwasafot tarbiyah. qowiy jism.



slot tadabur Alam.. rajin-rajin tadabur quran. rajin-rajin tadabur alam 


kena kreatif. dalam dakwah juga.
ada matlamat. ada skill chantek, insyaAllah boleh.
 


alhamdulillah. tacink. qiam atas rumput. Allahu Allah.
back to basic.


insyaAllah sebaiknya telah ku berusaha sehabisnya canai mereka dengan sentuhan tarbiyah, 

Allah moga Kau redha dengan projek ini. 


-----------------------------------------------

husniyah bazlaa

entry ini sebagai catatan perjalanan daie yang dahulu sangat buntu bila diberi amanah. buntu untuk meniupkan dakwah dan tarbiyah di dalam pasukan ini. entry ini bukan dan bukan untuk membangga diri tapi sebagai catatan perjalanan dan semoga ia memberi manfaat.


syukran 2012, ahlan wasahlan 2013.

menanti jawapan dari Dia. iye atau idok warisan ini harus diteruskan.
kerana Dia mengatur yang terbaik untuk hambaNya.



daie berjiwa seni khat.
kluang, johor.


Read more...

syukur!

>> Saturday, December 15, 2012



oleh itu ingatlah kamu kepadaKu (dengan mematuhi hukum dan undang-undangKu), supaya Aku membalas kamu Dengan kebaikan; dan bersyukurlah kamu kepadaKu dan janganlah kamu kufur (akan nikmatKu). QS 2:152

dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar Sesungguhnya azabKu amatlah keras". QS 14:7 

Alhamdulillah.

result dah keluar. 

syukur. syukur. syukur.


dan jika kamu menghitung nikmat Allah (yang dilimpahkanNya kepada kamu), tiadalah kamu akan dapat menghitungnya satu persatu; Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. QS 16:18


semoga ini menjadikan mereka juga yakin untuk berada di jalan ini.

semoga ini juga terus menguatkan aku di jalan ini.

kecemerlangan ini bukan milik aku, Dia yang anugerahkan. 


(ingatlah) ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhan kamu, lalu ia perkenankan permohonan kamu (dengan firmanNya): "Sesungguhnya Aku akan membantu kamu Dengan seribu (bala tentera) dari malaikat Yang datang berturut-turut.
dan Allah tidak menjadikan (bantuan malaikat) itu melainkan sebagai berita gembira dan supaya hati kamu tenang tenteram dengannya. dan kemenangan itu pula hanyalah dari sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.
QS 8:9-10


sungguh, ini musibah dalam nikmat jika tak pandai nak handle. 

tengsomuch Allah!

no more excuse for Dakwah dan Tarbiyah!




-----------------------

Husniyah Bazlaa
Kluang @ Cuti sem yang berbaki

Read more...

belum tibakah........?

>> Saturday, November 10, 2012

belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka) dan janganlah mereka( berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka keras. dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang fasik
-Surah Alhadid : 16-

ayat yang terkesan.

Allah tanya tu dekat kita.."....belum tibakah waktunya bagi orang-orang beriman untuk secara khusyuk mengingat Allah?........"

anda. tak terkesan ke. ke malu nak mengaku anda orang beriman?

Allah tanya tu bila kita betul-betuk nak beriman?

bila kita nak bersungguh-sungguh dengan tarbiyah?

bila kita sungguh-sungguh nak buat dakwah?

Allah tanya kita.

Allah menanti dengan penuh sabar. dengan penuh bersangka baik.

kita? sikit punya banyak lah susah nak ingat Allah.

dalam kerja seharian kita, berapa banyak kali agaknya kita berdoa pada Dia. berapa banyak yang kita niatkan kerana Allah. berapa kali agaknya kita mengucapkan hamdalah atas segala nikmat dan ujian?

Allah sangat tertunggu-tunggu kita walaupun sangat menanti keimanan sebenar kita. 

malu.

banyak dosa dari mengejar syurga.

kadang-kadang, seiring pula dosa dan pahala berjalan.

Allah, ruginya.

Allah, malunya. nafsu yang dituruti... 

"......dan janganlah mereka( berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka keras......" 

takut. waktu leka dan palitan dosa ini terlalu biasa sehinga ia melalui masa yang panjang sehinggakan hati itu sudah lazim dengan pebuatan itu lantas ia menjadi keras.

takut.

takut nanti dipalingkan dari Allah atau tanpa sedar memalingkan diri dari Allah. 

ini bukan perkara main-main. 

kembalilah kepada fitrah wahai diri. semoga Allah mengampuni dosa-dosaku..

jum berlomba-lomba mencari keampunan.

jalan dakwah ini tidak boleh dihiasi al-hawa'. hanya yang haq sahaja.

kita tiada jalan tengah.

ambil al-hawa' (hitam) atau ambil al-haq (putih). tiada istilah kelabu.

berlomba-lombalah mencari keampunan!


----------------------------------

mujahadah is the key, for you and me.

bazlaa, seremban.

 



Read more...

bertahan

>> Wednesday, November 7, 2012



latihan semalam.

yep. bertahan untuk esok (means hari ini)

mulai saat ni kena banyakkan latihan. hari-hari kena tulis. ini aset penting ku dalam DnT

ok! jum menghafal.



------------------------------------


*perasaan membuak-buak nak dengar recording konferens

** buat persediaan nk sharing muntalaq esok :)

-bazlaa, ipis-

Read more...

sebaris yang terkesan

>> Tuesday, November 6, 2012


tenang.

semoga tenang menempuhi jalan ini.

semoga tetap bersabar dalam menggenggam alat untuk mencapai matlamat.

ye. belajar selamanya alat. takkan jadi matlamat.

matlamat kita tetap satu. kita adalah abid dan caliph.

berstatus daie. insyaAllah.

tajdid niat. belajar bukan kerana exam. bukan kerana spot. 

ibrah hari ini : jaga adab belajar, jangan banyak komen. hormati guru biar dia tiada di depan kita.


semoga berjaya untuk paper akhir sem ini PQE 3102 ULUM QURAN DAN HADIS.

kesusahan paper ini mengajar erti pentingnya ilmu itu. luasnya ilmu Allah memang tak tergapai.

point nya.. ijaznya Alquran!

paling best part ayat muhkamat dan mutsyabihat.. kenapa begitu? semuanya kerana Allah tahu kemampuan kita. 

Antara hikmah dalam bahagian pertama ini ialah; 
(i) Rahmat Allah Swt terhadap manusia yang daif dan lemah serta tidak mampu mengetahui semua perkara. Jika satu bukit hancur dengan sebab tajalli Allah Swt dan nabi Musa rebah pengsan maka bagaiman jika Allah Swt tajalli dengan zat dan hakikat sifatnya kepada manusia?. Untuk itu Allah Swt telah menyembunyikan dari manusia mengetahui waktu kiamat sebagai rahmat kepada mereka agar mereka sentiasa bersedia menghadapinya.



Allah kurniakan kefahaman untuk mereka yang mahu memahami.

anda mahu jadi golongan yang faham? Allah kata kena usahakan.

dan ia adalah satu ketenangan. tenang dengan faham.

satu keteguhan hati. teguh dengan faham.

FAHAM.


------------------------

menanti pertemuan cinta lagi

p/s : adik, semoga kau tabah! Allah uji ikut kemampuan. insyaAllah aku akan menemanimu. kakakmu, Bazlaa 




Read more...

penantian yang riang!

>> Friday, November 2, 2012

latihan khat sempena musim peperiksaan

subhanallah.

alhamdulillah tsumma alhamdulillah tsumma alhamdulillah.

dapat dah lampu hijau.

sungguh, aku tak mahu peperiksaan dunia ini menghalangi aku dari jalan ini.

aku rindu saat sempit seperti ini.

aku rindu saat benar-benar bersungguh-sungguh di jalan ini.

aku pilih konferens riang di saat orang bergelut dengan medan persediaan peperiksaan,

aku mahu mencabar diri di jalan ini,

Allah, permudahkanlah! 

sungguh! aku tak sabar. tak sabar menempuh jalan yang sukar itu. 90:10-12

permudahkanlah ya Allah.

semoga Allah redha.


*next paper 
5 Nov 2012 Pendidikan Jawi Sekolah Rendah
7 Nov 2012 Ulum Quran dan Ulum Hadis.

*do pray for me akhwatfillah*

-----------------------------------------------------------

husniyahbazlaa
muntalaq is calling
kaish, miss u ol!

Read more...

coretan cinta

>> Saturday, October 13, 2012



i love you

because of Allah.


*along.angah.uda.alang.acik.ateh.anjang.ucu.anje*


kerana itu, saya cuba sehabis mungkin menyediakan tarbiyah terbaik buat anda-anda.

semoga anda-anda terus menjadi pilihan Allah untuk berada di jalan ini :)



Read more...

KUNTUM yang mengUNTUMkan UKhuwAH

>> Monday, October 8, 2012


PERSIS


Senyum mu menawan menawan

Kau buat hatiku tertawan
Ada sesuatu yang kau perlu tahu
Tentang diri aku dengan ****** itu
Meski dia bisa beriku apa sahaja
Tapi itu semua tidak boleh beri bahagia (bahagia)
Itu bukan segalanya


Aku yang patut, yang patut

Memberinya segala
Kerna aku mampu
Ya aku mampu
Melakukan apa-apa saja

Untuk dia (hey) Untuk dia (hey) Untuk dia (hey)
Untuk dia (hey) Untuk dia (hey) Untuk dia (hey)
Untuk dia (hey) Untuk dia (hey) Untuk dia (hey)



[ Sumber ]



lagu yang dikemundangkan seketika ketika 'rewang' PERSIS@KUNTUM berjalan. mula-mula kena protes hebat oleh presiden dan naib presiden. tapi kuat betul penangan lagu tu. 

akhirnya, lagu ini juga yang diterima pakai..


Bilakah lagi kita semua satu hati

Bilakah lagi keamanankan dikecapi
Bilakah lagi Islamkan dijulang tinggi
Bangunlah wahai ummah kita satu hati

Marilah bersama bersatu berjihad

Menentang kezaliman
Oh insan sedarlah
Pembalasan Tuhan pasti akan datang

Jangan takut
Berjuang untuk Keamanan

Bilakah lagi kita semua satu hati
Bilakah lagi keamanankan dikecapi
Bilakah lagi Islamkan dijulang tinggi
Bangunlah wahai ummah kita satu hati

Heh.lagu ni khas  dituju khas buat presiden dan naib presiden sebab suka bertikam lidah akibat berbeza pandangan.

dipendekkan cerita. penuh suka duka minggu itu berlangsung. apa yang saya rasa, mereka sangat bermujahadah untuk menjayakannya. apa yang saya tahu, bukan mudah sebenarnya mahu  meyakinkan mereka dengan jalan juang ini.

ramai yang tertanya-tanya, kenapa saya begitu bersungguh-sungguh dengan PERSIS ini. mungkin mereka kompius. entahlah. jawapan saya. tarbiyah itu mengajarkan ku. apa yang saya nampak. ini medan juang saya. ini alat saya untuk mencapai matlamat. apa yang saya nampak ini ruang saya nak menaikkan kesenian islam yang sudah pupus. apa yang saya nampak, islam itu akan gemilang dari pebagai aspek termasuk kesenian. saya nak pejuang kesenian ini ditarbiyah kerana punya la ramai yang pandai khat tapi..belum lagi menerima hidayah.

ustaz zawadi a.k.a sifu saya sekarang yang merupakan johan kebangsaan berturut-turut itu banyak membuka saya ruang mata hati saya bahawa ini adalah medan dakwah.

okeh.panjang sungguh intro. 

baiklah sepangjang minggu lepas.kami rewang tak ingat dunia. 

KHAMIS.
meting tergempaq di adakan oleh JPP untuk sayap-sayap JPP bagi proses perjalanan KUNTUM. oh, malam itu tarbiyah diuji. perlu memilih antara dua. namun ALLAH gerakkan hati saya untuk ke syuro memandangkan setiausaha saya seorang perempuan dan presiden saya pula ada hal lain.

malam itu kami buat meting tergempaq PERSIS sebab esoknya hingga ahad saya sudah ada program lain.  akhirnya kami meting mana yang ada disebabkan kesuntukan masa teramat dan keadaan yang mendesak.

ISNIN
meting besar-besaran. kami terbahagi kepada 2. jaga booth pameran PERSIS dan jaga booth permainan tradisional JPP. semakin kekurangan tenaga rasanya. mahu tak nya, dalam kepimpinan kami juga ada JPP.ada presiden skuad didik. ada penggerak batch. tapi Ahamdulillah. mereka sanggup beri komitmen dan dapat jugak beberapa orang AJK pelaksana tambahan untuk KUNTUM ini. syukran buat Normah, Kak Aini, Maryam dan Wan Hanif atas kesudian membantu kami. 
tapi ada berita tak bes, saya tak dapat join sebab ada amali fotografi. syuro memutuskan tempahan khat on the spot xde. sebab kurang tenaga pakar. yang ada hanya presiden sorang je.

SELASA
kami mula dah. presiden demam. anak buah pula ada yang ada kelas. maka tinggallah kami yang bermujahadah jiwa dan raga untuk memulakan perjuangan. hari itu cetakan tulisan hanya 2 sahaja yang berjaya di siapkan. kerepek berjaya dibungkus. keychain juga sudah di asah.

RABU
bermula mencetak atas arcylic board kerana cetakan tulisan sume da siap. ukiran bermula. bungkusan cenderahati untuk pengunjung booth pun da siap. hiasan keychain jugak. duit sumbangan pun da dapat.
fuh. malam yang hebat sebab sume orang cuba melapangkan masa untuk ini semua. tinggalkan kkp dan presentation bagai. mikro juak. hebat mereka yang berjuang itu

KHAMIS 
petang itu, kelas saya dalam kekalutan menyiapkan fail. tapi alhamdulillah mereka berlapang dada menerima warga PERSIS untuk bekerja di tempat yang sama. memang riuh rendah. saya sendiri cepat2 menyiapkan tugasan. fuh. tak terkata hati ini berbelah bahagi. 
malam itu, kami teruskan proses tekap menekap. walaupun banyak kaki tangan, namun ia tetap mencabar kerana ketelitian yang tinggi diperlukan. dahsyat semua ahli PERSIS.

si A: sape nak kena hantar asgmen esok?
si b , c dan d mengaku. ada yang nak kena hantar 2. 
bila dah tanya siap ke belum, mereka kata belum. subhanallah.
hebat!

saya sendiri berjaga hingga jam 4 untuk siapkan folio kerja itu. berteman kan mereka yang tak tido buat asgmen juga.

JUMAAT
pengecualian kuliah. hari yang cukup tacink. mau taknnya.. esok saya tade.
seusai membantu JPP, kami jadikan bilik JPP port untuk meneruskan kerja kami.
dahsyat. tu je mampu nak kata.

dr pagi hingga ke maghrib.pelbagai perkara yang berlaku. pelbagai idea juga datang. jika nak diikutkan badan sangat memerlukan haq nya. saya sendiri sengaja menafikannya. alhamdulillah saat itu saya mampu bertahan.
hingga ke petang presiden tak muncul. duduk di bilik katanya kepada SU. 

'kak, gaduh ke?'
'tak lah..'

saya terdiam. rasanya tidak ada buat salah. tiada perselisihan faham. tapi ketiadaan beliau agak membuat hati kecil seidikit terusik, 'aku sudah mengecilkan hatinya?' 

petang itu, hampir sejam aku mengambil masa untuk menenangkan hati. resah sedikit kerana persediaan jualan tak siap lagi. ada panggilan D pula. tambahan pula dengan ketiadaan presiden. namun, saya bulatkan tekad dan pergi menyahut panggilan D. 

akhirnya, saya biarkan sahaja apa yang berlaku dengan yakin bahawa Allah akan mudahkan. mereka tidak putus memberi kata semangat dan memahami kondisi ku.

dan saat itu, saya faham apa yang presiden rasa kan. saya hanya mampu berdoa

preparation malam itu lama hingga hampir jam 12. menanti board kalimah tauhid dengan background palestin. fuh! tapi tak siap jugak malam tu dan kami redha dan pulang.

sampai sahaja di bilik, saya terus menyambung tugasan untuk menulis di dalam 2 frame. saya memilih surah alfatihah dengan gaya khat farsi dan 'dakwah' dalam gaya thuluth. jam menunjukkan hampir jam 3 bila semua tulisan dan games untuk pameran siap.


hasilnya :)


bergegas saya bersiap mahu menuju ke cameron untuk amali fotografi. biarpun saya rasa berat nak tinggalkan mereka. saya ikutkan sahaja flow. tanpa hati. andai la boleh saya tidak pergi dan bersama dengan warga PERSIS berjuang. saat itu saya pasti ramai yang tidak dapat memahami. saat itu saya malas mahu berfikir dan saya melayan haq badan yang diperlukan. tangan mula merasa sakit. badan juga. sementara tunggu bas yang lewat sejam itu, saya tidur di garaj bas itu.

dan apa yang saya tahu. sewaktu membaca doa naik kenderaan dan pasang niat. airmata terus jatuh bak hujan sambil terus mendoakan mereka agar kuat menempuh hari esok!

SABTU@KUNTUM@CAMERON

'ki, aku dah sampai..'

"okeh.. jalan baik2."

'weh, sian presiden wat khat sorang-sorang'
siyes, mood terusik dengan ayat ini. sebab saya tahu ia memenatkan.

'tak bes la ko tade..' 

'board palestin da siap ni..'
mms pun tiba. menitik airmata. mereka tak jual. mereka kata tunggu kak nisa. yuhuu. sebak! 

msej itu saya terima dengan hati yang berusaha keras mengukir senyuman. ketahauilah, hatiku bersama kalian!

baju pun PERSIS. nak jugak! walaupun terpisah dek jarak..

'kak, jualan keychain laku. arcylic board dgn frame je tak. tapi ada orang beli.. abg zaki beli lailahaillah yang wana palestin tu. puan hanum beli frame bulat. pakcik sempat makan je kak. kesian dia penat..''
report jelas lagi nyata. 

saya paham dan penah rasa kepenatan itu. tapi waktu itu saya berdua. keseorang itu lebih memenatkan

apa yang saya rasa.walaupun berjauhan. saya tetap rasa dekat dengan mereka. mereka memang bes. puas mereka memujuk ku untuk meneruskan amali dengan bahagia. tapi, hati tetap bersama mereka.

dan apa yang pasti, saat ini  saya sangat bergantung harap pada Allah agar permudahkan urusan mereka. 

'ni sume hasil kerja family persis.. 
sweet gitu..'

huhu. dasyat. mereka dah mula memberi komitmen yang baik. saya nampak itu. 
mereka memang dahsyat. mereka tak pernah membuat saya sedih. mereka memang terbaik.

Allah, kuatkan rabitah hati kami. berilah kami kelapangan dada untuk bersabar dengan sikap masing-masing. 

saya bersyukur dengan anugerah ini ya Allah. berkatilah perjuangan kami dan jadikan kami pejuang yang menjaga hak2 agama Mu dengan keterbatasan tembok antara kami

syukran lakum~

akmaluddin yang kuat cover.saiful yang tenang.raihan yang kaki protes.zulfakar yang zuhud.wan hanif yang kuat menyakat.zaki tak cukup matang.shafie cikit punya zuhud.jamri yang busy.mizan yang hebat.mina yang tabah.kak mun yang gelabah(hehe). piqa yang serba salah (aha).salina yang disalahkan (point tganu).siddiq yang clumsy tp comei.maryam yang manja.normh yang tegas.kak aini yang hebat.kak ainul yang teliti.liyana yang chantek.
PISMP4.01
KK




-spesial starwberi buat mereka.

--------------------

husniyahbazlaa
jatuh chenta! 

Read more...

kaish.. semoga kuat!

>> Friday, September 21, 2012


wahai ahli kaish sekalian, semoga semua terus tabah meredahi jalan dakwah  dan tarbiyah yang tidak leka dari tangisan dan pengorbanan. teruskan bekerja ya akhwatfillah! 

insyaAllah nanti kita rehat sama-sama kat sana ye ^_^


Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi
Hasrat murni di dalam hati

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah
HambaMu Allah

Sekiranya takdir menguji
Cekalkanlah hasrat di hati
Semoga kesusahan bisa
Mengajar erti terus asa

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah

Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah
HambaMu Allah
HambaMu Allah

ingat lagu ni? siapa tahu ini menjadi lagu KITA. SEMOGA KUAT DAN TABAH.




----------------

husniyahbazlaa
menggamit memori
menghimpun rindu

Read more...

Bila kita rasa kita telah tidak mampu..

>> Thursday, September 20, 2012

in the name of Allah.



Sahabat dan tabiin mengajarkan kita:
Safwan bin Amru (Gabenor di Hims-Syria) bercerita, aku telah berjumpa seorang tua yang telah jatuh keningnya menutupi kelopak matanya. Dia dalam perjalanan dari Damsyik (on the way to  Turkey  yg belum Islam time tu) berada di atas untanya. Dia ingin turut serta berperang ke sana. Safwan berkata : ‘pakcik tak payah lah, pakcik dah tua. Pakcik itu pun mengangkat kelopak matanya dengan tangannya (sebab dah terlalu tua) sambil berkata : wahai anak, Allah telah menyuruh kita berangkat dalam keadaan ringan atau berat..!

Said bin Musayyab (Seorang tabi’in besar – Menantu kepada Abu Hurairah) keluar untuk berperang, padahal matanya buta sebelah. Dikatakan kepadanya: ya Syeikh, sesugguhnya kau ni sakit. Dia mnjawab : Allah telah istanfara (menyuruh berangkat) orang-orang yang dalam keadaan ringan atau berat, kalaulah aku tidak mampu berjihad, aku nak juga pergi. At least jika akau tak boleh berperang, aku telah memperbanyakkan bilangan tentera  (sokongan dr segi bilangan- ia tetap satu saham juga) atau aku boleh membantu jaga barang.

Berangkat baik dalam keadaan ringan mahupun berat!
Dan apa neraca infiru kita??!!

Tanya hati tanya iman, mahukah kita sambut setiap seruan Allah itu???!!
Sahabat-sahabat juga punya limit! Namun aku hairan dengan limit yang mereka beri pada diri mereka! Kerana seolah limit mereka bukanlah limit pada kita. Kerana apa ya mereka boleh begitu?

Kita masih belum push diri kita up to the limit. I’m stating here as a reminder for myself and the rest of you my ikwah wa akhawat, we force ourselves to stay wake up all nights just to finish the essays, coursework etc, tapi apabila kita diperlukan dakwah, simply we say ‘give me a break for a while’. (atau adakah kita belum memahami yg kita yg sangat-sangat butuhkan dakwah ini?)



* Allah mempertemukan entry ini disaat jiwa yang berusaha mendapatkan hamasah


-----------------

HusniyahBazlaa
IPIS
perjuangan belum selesai

Read more...

cemburu

in da name of Allah.

ingin ku khabarkan betapa cemburunya aku melihat akhwatfillah.

setiap hari statusnya membuat aku benar-benar rasa kecil. mereka sedang bertungkus lumus dalam dakwah.

dan mereka juga mendapat tarbiyah yang hebat!

sedang aku di sini. sangat-sangat disibukka oleh urusan duniawi.

jawatan. asigment. presentation. RPH. persatuan.

argggggghhhhhhhhhhhh!

yeah. aku hampir membenci semua itu.

sehingga di tahap ini pun aku perlu dan masih bermujahadah dalam tarbiyah.

tapi..

''dakwah ini bukan dibuat time lapang je. bukan dibuat time kita suka. bukan dibuat time kita tak penat.. tapi dakwah itu bila-bila masa saje..''


''dakwah itu perlu kita bawa ke mana sahaja.. bukan bila dalam dunia akhwat, kita dapaat tarbiyah dan buat dakwah. tapi dakwah itu ada dalam apa pun posisi. meskipun waktu itu anda sibuk dengan hal duniawi..''

yep. dakwah perlu dipikul ke mana sahaja dan apa pun posisi.

be strong wahai jiwa yang rindu.

satu saat nanti, anda tidak tahu ke manakah anda akan dicampakkan.

satu saat nanti, ini jugalah yang akan berlaku di sekolah kelak. 

maka, inilah tarbiyah. sebagai persediaan.

paut.erat.kukuh.hatimu.di.jalan,dakwah ini.


---------------------

husniyahbazlaa
i miss kaish
IPIS

Read more...

kesibukan mengalah kan PM!

>> Monday, September 17, 2012

Assalamualaikum..

Alhamdulillah. dapat juga mencoret sesuatu di sini. rasa rindu untuk berkongsi. saya sudah berusaha untuk menaip setiap coretan tarbiyah, tapi hasilnya tiada. sudah bertaip tapi separuh jalan dan tersimpan rapi dalam draft.  

entah mengapa, sukar benar untuk mencuri masa sekarang ni. 

sedangkan, dengan menulis inilah dapat saya mengutip sedikit saham sorga (jika ia bermanfaat) dan saham neraka (jika ia membawa kemurkaan dan kemaksiaatan).
oh. semoga hasil perkongsiaan memberiku sedikit saham-saham sorga.

itulah. kononnya sibuk mengalahkan PM. perasan sungguh.

tapi statement diatas bukan lah statement yang saya sendiri keluarkan, tetapi rakan sekeliling. mujur ibu dan ayah memahami ''kesibukan'' ku ini.


situasi 1 : ketika ahli kelas mahu set date untuk rehlah

muslimat 1 : ''nisa, 14-17 hb free tak? cepat tengok jadual. ko tu sibuk mengalahkan PM''
muslimat 2 : ''dia bukak dah diary dia...''


situasi 2 : ketika mahu set date untuk aktiviti persatuan

saya : ''eh, time tu akak tak free. akak ada program''
presiden : ''akak ni, sibuk je. mengelahkan PM betol lah..''

saya hanya mampu tersengih. kalau lah awak faham dik oi...


KESIBUKAN MENGALAHKAN PM

aha! betol ke asal sibuk itu PM?

betol lah kot kan. PM mestilah sibuk. sibuk dengan rakyatnya. JANJI kan harus DITEPATI! (peace)

kalo PM sibuk dengan rakyat, biarlah saya sibuk dengan umat.

kalo PM sibuk mencari usaha untuk melobi rakyat agar mereka terus menjadi pilihan, biarlah saya sibuk melobi umat agar islam terus menjadi pilihan.

kalo PM sibuk mengadakan himpunan besar, biarlah saya sibuk mengadakan himpunan-himpunan kecil. kecil itu lebih berkualiti, insyaAllah. 

saya mok jadi Pencetak Mujahid! PM jugak kan? senyum sampai ke telinga.

*mok : mau


teringat kata-kata seorang akhwat ni :

'' biarlah kita disibukkan dengan kerja kebaikan daripada disibukkan dengan hal kemaksiatan..''

betol jugak kan?

takut betul la. banyak masa. banyak lagho nya. banyak la dosanya. banyaklah ruginya.

tak takut ke?

sungguh! saya takut.

kadang-kadang kita tak perasan pun apa yang kita lakukan itu perkara lagho yang boleh membawa kepada kemaksiatan kepada jenayah (kesalahan : mencuri masa umat) kepada kemurkaan Allah.

jika anda setuju, sila tengok muka anda di cermin dan tanya pada diri... ada tak perkara lagho yang kita duk buat seharian?

hati-hati. itu jenayah.

di bawah akta kesalahan : mencuri waktu umat.

tahu kenapa? kerana.. anda itu kan abid dan khalifah.

haruslah waktu anda itu untuk umat. 
untuk sedarkan umaat bahawa Allah itu tuhan yang disembah dan tidak boleh disekutukan. 
untuk sedarkan mereka yang jaga dalam lena. 

ke anda buat-buat tak nampak umat sekarang tengah nazak? 

jika anda tak nampak, saya nasihatkan anda jumpa kakak naqibah anda atau kakak naqibah kawan anda atau mana-mana kakak naqibah agar mereka dapat ceritakan kenazakan umat hari ini.

buat tau! nanti anda di dakwa pula tak peduli ummah! 

dengan menjadi peduli dengan ummah inilah, anda tidak sempat nak berlagho.

dengan menjadi peduli dengan ummah inilah anda akan menjadi lebih sibuk dari PM. 
tak percaya? ce cube try test. 

dengan menjadi peduli dengan ummah inilah, anda akan menjadi rijal addin yang hebat.

yuk jadi PencetakMujahid yang peduli ummah.


------------------------
jagalah hati. jangan kau kotori. 
p/s : isbiriii ya ukhti dalam menanti saat suci itu :) pasti Allah imbal kesabaran kamu dengan setimpal. 


Husniyahbazlaa,
sementara masih bujang,
IPIS.


Read more...

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP