husniyahbazlaa. Powered by Blogger.

belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka) dan janganlah mereka( berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka keras. dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang fasik [ QS 57 :16]

JALAN INI

>> Wednesday, January 4, 2012


suatu masa,
mata ini menangis tanpa henti,
bila ditanya, aku mendiam diri,
bukan tak mahu berkongsi,
tapi mereka tidak fahami
malah yang memahami boleh dibilang dengan jari.

itu hakikat yang harus dilalui,
aku memilih untuk berada di jalan ini,
yang hanya mereka di dalamnya bisa merasai.

ada kalanya mereka bertanya,
mengapa bersusah diri?
senyuman yang mampu ku beri,
ingin sahaja ku khabarkan betapa indahnya di jalan ini.

Tidak rugi rasanya aku meningalkan kebiasaan,
Biarpun merasakan kebiasaan itu punya kelazatan,
Kelazatan yang dikaburi syaitan,
Namun ia kebiasaan yang memudaratkan,
Yang bisa menghala aku menuju kemurkaan Tuhan.

Walaupun aku merasai keperitan,
Aku yakin janji Tuhan,
Aku mengadu merayu kekuatan,
Dalam tangisan dan doa penuh penghayatan.

Jika dulu, aku merasakan aku akan ditinggalkan,
Malah tidak, aku mendapat teman yang sebenar-benar teman.
Malah mereka teman yang tak pernah meninggalkan,
Janji tidak diabaikan,
Itu sudah cukup membahagiakan
Kerana itu syurga duniawi kami yang dalam perjuangan.

Mungkin aku sedih hilang teman kerana perjuangan,
Tapi lagi sedih andai hilang teman seperjuangan.

Dan dalam perjuangan,
Tipulah andai tiada ujian,
Ujian hati mahupun perasaan,
Ujian ukhuwah dan teman,
Ujian pada thiqah dan kefahaman..
Segala macam ujian yang menuntut pengorbanan.

Ada yang mengatakan
Akhwat itu kental tidak berperasaan,
Tapi mereka lupakah fitrah insan,
Mereka tetap punya perasaan.
Mereka mengumpul kekuatan dalaman,
Agar tidak tergoda pada pujukan rayu yang mengfuturkan.

Kasih sayangnya disalur dalam perjuangan dan teman seperjuangan,
Biarpun mereka baru bertemu dalam sebuah bulatan,
Terasa kehangatan sebuah ikatan,
Di situ mereka memetrai sebuah perjanjian,
Ingin bersama sepanjang perjuangan.

Bila mula menyayangi,
Hati punya ikatan yang tidak bisa diungkapi,
Punya rasa rindu yang meninggi,
Rasa tenggelam dengan nikmat ukhuwah itu sendiri.
Tapi,
Kami melupai,
Ujian datang untuk menguji,
Siapakah di antara kita yang benar-benar ikhlas kan diri..
Ujian ukhuwah datang menerjahi..

Dan saat itu, kami diuji pada kefahaman yang ditanami,
Apa sebab kita berada di jalan ini,
Bila tidak bersama teman sehati sejiwa enggan pergi,
Bila terasa susah memilih untuk mendiam diri,
Bila terasa tak sesuai terus undur diri,
Apa kita melupai..
Tiada yang mudah di jalan ini,
tiada yang selesa di jalan ini,
apa kita mengingkari,
janji yang tertulis dalam kitab suci?
Sampai bila mahu menyenangkan diri?
Inikan jalan yang berduri..

Ukhti..
Sabarlah menjalani,
Tabahlah meredahi,
Kuatkan hati untuk melalui jalan ini.
Segalanya perlu kesabaran yang tinggi,
Kemantapan dan keyakinan pada yang di imani.

Yakinlah! Allah akan senantiasa menemani.



Husniyahbazlaa

27 muharram1433

Supirdakwah-to-be

0 comments:

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP