husniyahbazlaa. Powered by Blogger.

belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka) dan janganlah mereka( berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka keras. dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang fasik [ QS 57 :16]

kepenatan yang tenggelam

>> Friday, October 21, 2011

'' sya, jom petang ni jogging sesama..''
''tak boleh la awak. kte ada usrah..''
''awak ni..tak de masa pun untuk kita orang..''


aku tersenyum. merajuk mereka tidak lama. faham mungkin dengan komitmenku. 


''maaf, 'ada' yang lebih 'memerlukan'..''

senyum menghiasi jawapan.


ye. aku sering.terpaksa. mengorbankan waktu2 remaja ku. tapi sikit pun aku tidak merasa terkilan. malah lebih terkilan jika aku tinggalkan jalan ini.


''insyaAllah halaqah kita jam 5 ye petang ni..''
''inalillah umi, ana ada usrah dengan adik-adik.. malam ana ada taalim..''
''boleh postpone x usrah adik tu..?''
''emh..insyaAllah boleh. ana buat usrah lepas maghrib lah..''
''alhamdulillah.. jumpa ye petang ni..''
''ye insyaAllah. pas asar halaqah. pas maghrib usrah. pas isya' taalim.. :) "
''haip..sempat mandi tak tu...?''
''minyak wangi ada kak...heh3...''


mantap. henset aku letak diatas meja. fuh.terkeluar bunyi itu dr mulut ku....segera aku beristighfar, Allah. aku mengeluhkah? kuatkah jiwa ku.




seharian. hari ini. aku begitu senang. tarbiyah menghiasi hidup. Alhamdulillah. masih memperoleh kekuatan menghadiri dan memberi. insyaAllah semoga Allah terus memilih aku berada di jalan ini. 


sekurang-kurangnya aku menghabiskan waktu itu dengan perkara yang membawa kebaikan.


teringat perkongsian dari mutarabbi berkaitan dengan Salman Al-farisi yang berusaha bersungguh-sungguh mencari agama sehingga melangkaui beberapa negeri.


terhibur dengan ceritera burung hud-hud, burung istimewa yang tunduk dan taat kepada Nabi Sulaiman setelah Allah tundukkan. 


terkesima dengan burung hud-hud yang tidak hadir dalam barisan tentera sewaktu Nabi Sulaiman memanggilnya tetapi ketidakhadirannya membawa suatu khabar yang bermakna bagi islam di mana pengkhabarannya mengenai ratu saba' yang menyembah matahari. ketidakhadiran yang bukan dengan sesuatu yang sia-sia tapi membawa sesuatu untuk islam.


terpesona dengan indahnya akhlak Nabi Sulaiman ketika menerima nikmat, baginda memohon agar Allah mencampakkan rasa kesyukuran ke dalam hatinya. 




penat.letih. terhibur rasanya melihat muka-muka permata-permata itu. sungguh, kerana aku yang masih merangkak dalam dunia tarbiyah ini sangat terharu melihat kefahaman yang sedang terbina. ya Allah, sungguh, aku bersyukur melihat mereka. terima kasih kerana sudi memberi mereka nikmat kefahaman.




teringat dulu, sewaktu di satu daurah...


''ukhti....ana sedih lah..''
''eh..kenapa???''
''emh...ana merasa begitu nikmat di jalan ini. satu perasaan yang tak dapat digambarkan.. tapi ana tak tahu sama ada mutarabbi ana dapat tak merasainya...''


berjurai airmata jatuh. ye. aku masih baharu. banyak yang tak tahu. banyak yang kurang. rasa x mampu membawa mereka. masakan tidak, pada ku murobbiyah ku sangat hebat. apakah bisa aku menjadi sepertinya...


''anti doakan lah..semoga Allah terus memilih hati mereka. semoga mereka thabat di jalan ini. walaupun bukan dengan anti mungkin dengan orang lain... ''


ye. benar. insyaAllah semoga mereka terus dipilih..walaupun bukan dengan aku. benar. tak perlu bimbang. yang penting apa yang ada sekarang, aku usahakan semampunya. insyaAllah. menegakkan syahadatul haq.


semakin hari. semakin banyak perkara yang dipelajari. sejenap penjuru Allah mentarbiyah hambaNya. Alhamdulillah.


semoga Allah sentiasa memilih hati kita. menthabatkan kita di jalan ini. aku, kamu, kita dan mereka.




kepenatan yang tenggelam. semoga Allah merahmati setiap langkah kita. 






-sakit tenggelam dek keseronokan tarbiyah. semoga terus thabat.-


miqdad menanti
husniyahbazlaa
madrasahtarbiyah

2 comments:

wanie nazri October 26, 2011 at 2:21 PM   Reply To This Comment

Sometimes struggles are exactly what we need in our life. If Allah allowed us to go through life without obstacles, it would cripple us. We would not be as strong as we could have been. And we would never fly..

husniyah bazlaa November 1, 2011 at 10:02 AM   Reply To This Comment

syukran ukhti..

'tekanan menghasilkan kekuatan'

syukur dengan ujian dan halangan yang ada =)

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP