husniyahbazlaa. Powered by Blogger.

belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka) dan janganlah mereka( berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka keras. dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang fasik [ QS 57 :16]

hati yang kering dibasahi

>> Friday, November 4, 2011

selawat dan salam buat Nabi junjungan mulia, Nabi Muhammad s.a.w, ahli bait, para sahabat dan para pejuang islam yang sedang bertungkus lumus menegakkan islam di muka bumi ini.


alhamdulillah. kekeringan hati basah setelah mendapat perkongsian dari Ukht Yelly, sangat best walaupun beliau bertutur bahasa indonesia namun aku masih dapat memahaminya dengan baik.


'mahasiswa mempunyai kekuatan dalam mengubah negara'


katanya di indonesia, suara mahasiswa lantang. dakwah dalam kampus juga mantap sehingga mereka boleh katakan universiti ini telah mereka kuasai. subhanallah! hebatnya...


pembentukan peribadi muslim itu adalah langkahnya dalam membina biah islamiyah.


'tegakkan islam dalam diri kamu maka islam akan tertegak di sekelilingmu..'


menegakkan islam dalam diri itu satu cabaran. jika kita meremehkan islam untuk di install dalam diri, maka bagaimana untuk kita menegakkan islam di sekeliling??


bagi mereka yang mempunyai binaan, pastinya merasakan kesukaran membentuk peribadi muslim dalam diri mereka. jika membentuk segolongan kecil untuk memakai keperibadian muslim juga sukar apatah lagi untuk memahamkan seluruh masyarakat tentang islam.




BERMULA DENGAN DIRI


mahu atau tidak. suka atau tidak kita perlu untuk berubah. BERUBAH UNTUK MENGUBAH.


memang. diakui. bukan mudah tapi kita perlu lakukan sebaiknya. lakukan semampunya untuk islam itu sendiri.


wahai orang-orang yang beriman! bertakwalah kepada Allah dan carilah wasilah (jalan) untuk mendekatkan diri kepadaNya dan berjihadlah (berjuanglah) di jalan-Nya agar kamu beruntung. -(QS 5 :35)


banyak wasilah yang ada di hadapan mata..usrah, jaulah, taalim, halaqah, daurah, riadah, mabit, mukhayam dan sebagainya ada di hadapan mata, cuma kita mahu memilih atau pun tidak..


apabila ada yang mengajak kita melakukan kebaikan..apabila ada yang mengajak kita menghadiri majlis ilmu..datang usrah.. kita sering sahaja mencipta alasan. 


''saya sibuk kak...''


''ada asgmen nak hantar esok ni..saya tak datang ye kak..''


''saya ada meeting malam ni kak..''


''saya pening kak malam ni..''


pelbagai alasan yang kita cipta. hakikatnya hati kita yang tidak mahu pergi. makanya, kita mencipta alasan. 


alasan itu kah yang akan kita beri pada Allah nanti? apabila kita mencipta alasan umpama nya kita mahu menolak hidayah yang Allah berikan.. sedangkan hidayah Allah itu sangat mahal. jika tidak, mengapa masih ramai yang tidak kenal islam.. kerana mereka tidak mendapat hidayah bukan?? atau hidayah sudah ada di hadapan mata tetapi mereka yang tidak mahu menggapainya. contoh yang dekat, lihatlah sekeliling kita..berapa ramai yang MAHU ikut usrah?


.......barangsiapa dibiarkan sesat oleh Allah maka tidak seorang pun yang dapat memberi petunjuk kepadanya. baramgsiapa diberi petunjuk oleh Allah maka tidak seorang pun yang dapat menyesatkannya....... -azzumar 36-37-


USRAH. nampak seperti biasa. perasaan bosan untuk hadir ke usrah, malas, malu nanti dikatakan alim, bimbang perlu meninggalkan perkara kesukaan dan pelbagai lagi.. usrah seperti tiada apa-apa. tiada erti. tiada maksud.. tapi sedarkah?? dengan usrah lah kita dapat membentuk peribadi seorang muslim. bukan sekadar peribadi muslim insyaAllah lebih dari itu.. walaupun ia tidak sepenuhnya dapat diperoleh dalam usrah namun usrah adalah antara wasilah utama yang perlu untuk kita dekati.


carilah jalan bukan alasan




IZZAH DENGAN ISLAM


tunjukkan keizzahanmu dengan islam. usah malu mengaku 'aku muslim...'


dipetik kisah sahabat nabi.


saidina umar dahulu selalu ke rumah Abu Lahab dan Abu Jahal. diketuknya pintu rumah mereka dan dikatakan...


'Aku sudah islam...'


balas Abu Lahab dan Abu Jahal..


'celaka! nak cerita itu je...??'


menarik bukan?




-credit to islamkan jiwaku-




islamkan dirimu.. islamkan jiwamu. 


impian ku...islam tertegak semula. semoga hati terus thabat. semoga dalam setiap ujian yang hadir aku tidak ditapis dan terus terpilih.. Amin~






-husniyah bazlaa-
aidiladha di rumah
rindu akhwat lagi...

2 comments:

Anonymous November 6, 2011 at 8:58 PM   Reply To This Comment

izzati pon ade..:)

husniyah bazlaa November 9, 2011 at 3:45 AM   Reply To This Comment

oho...izzati pun ade? alhamdulillah..

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP