husniyahbazlaa. Powered by Blogger.

belum tibakah waktunya bagi orang-orang yang beriman untuk secara khusyuk mengingat Allah dan mematuhi kebenaran yang telah diwahyukan (kepada mereka) dan janganlah mereka( berlaku) seperti orang-orang yang telah menerima kitab sebelum itu, kemudian mereka melalui masa yang panjang sehingga hati mereka keras. dan banyak di antara mereka menjadi orang-orang fasik [ QS 57 :16]

–KELAK, BAGAIMANAKAH KITA?-

>> Wednesday, November 30, 2011




Buku kuning hijau berbunga manis itu ku capai. Buku itu merupakan catitan mutabaah amal. Buku itu juga merupakan pemberian murobbiyah ku sempena ulang tahun kelahiran yang ke19 (2010).

Satu persatu muka surat ku belek. Melihat catatan amal sendiri. Yang mencatatnya adalah diri, yang melakukannya juga adalah diri ini. Bila melihat graf iman setiap minggu, ada kalanya senyum terukir. Indahnya saat bermesraan dengan tarbiyah dulu. Mutabaah amal adalah perkara yang tak asing. Terusan dan berlumba-lumba memenuhinya bersama halaqah mate. Sungguh. Sangat asyik rasa itu.

Tidak kurang dengan graf yang menurun. Ternyata banyak juga hari-hari yang dilalui dengan iman yang tidak gah. Pastinya hari-hari tersebut dilalui itu tidak menyeronokkan. Langkah longlai, pasti ada sahaja kelukaan mahupun tangisan.

Memang diakui, graf iman manusia naik dan turun (hehe..soalan exam PIM3104) Graf iman yang naik senantiasa ialah iman nabi dan rasul  manakala iman para malaikat pula statik.

Bila direnung kembali, sangat indah hari-hari yang dapat dilalui dengan iman. Ketenangan dan senyuman itu pastinya terukir. 

Biarpun kesukaran melanda, dimarah tak tentu hala, namun dengan ketenangan tersebut, kita akan lebih positif dan kuat untuk menghadapinya. Ye. Menghadapi ujian kehidupan ini sebaiknya.. kerana Dia sebaik-baik pendamping dan pengatur hidup ini. Apatah lagi Dia yang memegang hati-hati orang di sekeliling kita. Terutamanya, bergelar guru pelatih pastinya menghadapi pelbagai kerenah manusia. Realitinya nanti di dunia kerjaya yang sebenar pasti lebih mencabar daripada apa yang dihadapi sekarang ini.

Namun, andainya hari tersebut kita tidak melakukan perkara yang biasanya kita lakukan, pastinya jiwa rasa asing. Fikiran jadi gundah, segala perkara jadi tak kena. Apa yang ditutur pun ada salahnya. Itu semua sebenarnya berpunca dari hati yang tidak tenang. Kerana itu, segala pekerjaan menjadi tidak teratur.

Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau belaka [Maksudnya: kesenangan-kesenangan duniawi itu Hanya sebentar dan tidak kekal. janganlah orang terperdaya dengan kesenangan-kesenangan dunia, serta lalai dari memperhatikan urusan akhirat]. dan sungguh kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka Tidakkah kamu memahaminya? [QS 6 :32 ]

Melihat catitan itu, aku terfikir, bagaimana kita kelak?

Ini hanya amal ibadat yang tercatat. Itupun banyak rompongnya. Bagaimana dengan kejahatan dan keingkaran mahupun maksiat yang dilakukan. Malaikat tidak tidur mahupun alpa dalam mencatat amalan kita.

Andainya setiap nafas kita dikumpulkan ke dalam setiap kotak. Maka di hari perhitungan dibuka semua kotak nafas kita itu satu persatu. Kotak pertama kosong. Kotak kedua kosong. Kotak ketiga berisi percakapan yang sia-sia. Kotak keempat berisi fitnah, umpat dan caci maki. Maka manakah amal yang boleh kita banggakan di depan Allah swt?!
Akan tetapi lain hal jika kotak yang pertama berisi bacaan al-Quran. Kotak kedua hafazan kitab Allah dan hadith. Kotak ketiga syarahan menyedarkan manusia. Kotak keempat amal perjuangan Islam yang ikhlas. Kotak keempat pula berisi nafas keletihan berjuang di jalan Allah. Maka inilah yang boleh kita banggakan didepan Allah swt.
(ijazah vs risalah)

Refleksi iman setahun ini amat lah memberi kesan. Jatuh naiknya sangat terasa. Bila saatnya jatuh, usahlah terus mundur dan berundur tapi majulah melangkah meskipun payah. Kebiasaanya tautan ukhuwah membantu membangkitkan iman. Kerana itu sangat penting untuk kita bersahabat dengan sahabat yang soleh dan solehah. Semoga kita boleh mendapat tempias semangatnya dalam mengabdikan diri kepada Allah.

Kerana hakikatnya, tugasan dunia ini sering sahaja membunuh jiwa. Kesempitan nya kadang sangat melelahkan. Adakalanya terpaksa menghadapi saat genting dalam memilih. Dan saat itu, airmata sering kali gugur. Mahu diadukan belum pasti ada yang mengerti, maka tempat yang terbaiknya ialah mengadu dengan DIA.

Tahun depan, tahun yang sangat mencabar. Cuti ini pula, harus untuk melakukan pecutan semampunya. Harus bersedia menghadapi saat-saat genting, mungkin?

Jaga amal, jaga iman. insyaAllah aku yakin Dia akan senantiasa bersamaku. Dia akan membantuku. Kuatkan semangat! Aum!

(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka manjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, Hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram.[QS 13:28]
Karena itu, ingatlah kamu kepada-Ku niscaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)-Ku. [QS 2 : 152]
Dan orang-orang yang sabar Karena mencari keridhaan Tuhannya, mendirikan shalat, dan menafkahkan sebagian rezki yang kami berikan kepada mereka, secara sembunyi atau terang-terangan serta menolak kejahatan dengan kebaikan; orang-orang Itulah yang mendapat tempat kesudahan (yang baik),[ QS 13: 22 ]



Husniyahbazlaa

Motivasi keimanan

3muharam1433

1 comments:

Aishah Imtiyaz yg comey ^_^ December 2, 2011 at 3:26 PM   Reply To This Comment

✿ Betapa bertuahnya bila seseorang bagi nasihat atau kata-kata yang memberi kesedaran , hati kita terasa tersentuh dan tersentap kerana itu menunjukkan masih ada iman dalam diri. Dibimbangi andai tak terasa apa-apa sebab mungkin itu petanda hati kita telah mati. Alhamdulillah dan tahniah kepada semua yang hatinya tersentuh dan tersentap… (◕‿◕)

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP